20 de legi supreme prin care deosebesti un LIDER

John C. Gion Maxwell , in prezent, unul din cei mai recunoscuţi experţi în domeniul lidership-ului, imbinând în modul cel mai reuşit ştiinţa conducerii cu propria experienţa şi profesionalism a formulat 21 legi supreme (principii generale ) ale liderismui. Cunoaşterea lor  conduce la sporirea eficientei nu numai a liderilor potenţiali, dar şi a celor existenţi.
Toate legile despre care se va vorbi în continuare pot fi învăţate.
Ele funcţionează independent. Fiecare lege le completează pe celelalte, dar nu e nevoie să înveţi o anumită lege pentru a o înţelege pe alta.

I  Legea pragului limitativ:
Aptitudinea de a conduce determină gradul de eficientă al unei persoane.
Fraţii Disk şi Maurice (Mc Donald) erau nişte proprietari de restaurant foarte buni. Înţelegeau cum se conduce o afacere, cum sa-şi facă sistemul de afacere mai eficient, să reducă costurile şi, să crească profiturile. Erau nişte manageri eficienţi . Dar nu lideri. În plin succes au fost învinşi de legea praguluI (incapacitatea de a se depasi)

II .Legea influenţei.
La început printesa Diana o fost simplă educatoare, a fost doar un simplu vorbitor pentru strângerea de fonduri. Pe parcurs a obţinut abilitatea de a face ca lucrurile sa se mişte în direcţia dorită şi a crescut şi influenţa ei.
Postul nu face persoana automat lider. Singurul lucru pe care ţi-l poate oferi un titlu este puţin timp în plus fie pentru a creşte nivelul de influenţă pe care-l ai, fie pentru al elimina definitiv. Diferenţa dintre ştiinţa conducerii (liderism) şi managment constă în faptul că prima se referă la influenţarea altor oameni, în timp ce managmentul se concentrează asupra menţinerii sistemelor şi proceselor aferente.

Cea mai bună cale de a testa dacă o persoană este mai degrabă lider decât manager este să-l pui să provoace o schimbare posibilă. Pentru a îndrepta oamenii spre o nouă direcţie trebuie să poţi influenţa .
Poţi fi sigur că excelezi ca lider, atunci când oamenii te urmează peste tot , fie chiar şi numai din curiozitate (Colin Powel)
III . Legea procesului
„Secretul succesului este ascuns în agenda noastră zilnică. ( Tag Short). Dacă investeşti permanent în dezvoltarea ştiinţei conducerii, lăsând cunoştinţele să se multiplice, rezultatul inevitabil este o dezvoltare armonioasă în timp.
La întrebarea dacă există persoane născute să fie lider Maxwell răspunde: „Da sigur că există... Eu însă aştept să-l cunosc pe cel, care se naşte altfel. Este adevărat că unii oameni se nasc mai dotaţi decât alţii. Însă abilitatea de a conduce este un cumul de talente, care în marea lor majoritate pot fi învăţate sau perfecţionate. Ţinând cont de faptul , că multe trăsături de personalitate pe care trebuie să le posede un lider sunt intangibile (experienţa, putere emoţională, avânt,  sincronizare, viziune, disciplină etc. conchidem că liderii au nevoie de multă pregătire."



IV  Legea Progresului
Ştiinţa conducerii se dezvoltă în fiecare zi. Pentru a, conduce nu e necesar să înveţi doar azi. Aceasta este realitatea impusă de Legea Progresului.
"Secretul succesului în viaţă este să fii pregătit atunci când a venit timpul" (Benjamin Disraeli)
Preşedintele companiei General Electric , Jack Welch spune: „ Un lider bun este concentrat tot timpul. Să controlezi direcţia e mai bine decât să laşi direcţia să te controleze. Chiar mai mult ei vizualizează în mintea lor toată călătoria înainte de a pleca. Ei cunosc obstacolele înainte ca acestea să apară la orizont.

 V. Legea lui Efhutton
 „ A avea putere înseamnă a fi o Ladу... Dar dacă trebuie să le spui oamenilor asta atunci nu este o Ladу “ Margaret Thancher).
Pentru a depista cine-i liderul trebuie să obsrvăm la cine se uită oamenii când cineva pune o întrebare. Pe cine asteapta ei sa le raspunda.
Lideruiii poziţionali vorbesc primii au nevoie de influenţa liderului real (preventiv trebuie să coordoneze cu el deciziile),  influenţează doar alţi lideri poziţionali, care oficial depind de ei.
Liderii reali vorbesc ultimii. Au nevoie doar de influenţa lor personală pentru a rezolva ceva. Influenţează  pe toată lumea si pentru a decide daca persoana este un lider trebuie depistate reacţiile oamenilor din jurul lui.

Maxwell evidenţiază 7 elemente cheie , care influenţează formarea, devenirea liderului: caracterul , cunoştinţele intenţia lui, relaţiile în ordinea pe care le dezvoltă, experienţa, succesele precedente.
Principalul că îi determină pe oameni să urmeze liderul este cea ce îl poate face.
Oamenii ascultă vorbele cuiva nu datorită neapărat adevărului comunicat în mesaj datorită respectului pe care îl au pentru vorbitor.

VI.  Legea bazei solide.
"Rolul caracterului a fost întotdeana elementul cheie al dezvoltării sau căderii unei naţiuni....  Caracterul este singura armă eficientă, împotriva fostelor interne şi externe, care duc la dezintegrarea sau colapsul unei ţări."    Antonу (Anthonу) Harrigan, preşedintele Consiliului American pentru Industrie şi Afaceri
Dacă oamenii nu ştiu la ce să se aştepte de la tine ca lider, la un moment dat nu-şi vor mai dori să fie conduşi de tine „ (Jerrу West).
Respectul , care –i absolut esenţial pentru lider se cîştigă prin recunoaşterea greşelilor şi prin punerea intereselor oamenilor şi ale organizaţiei mai presus de interesele personale.
„Singurul lucru, care se întoarce din mormânt şi refuză să fie înmormântat este caracterul unui om. (J. R. Miller).
VII  LEGEA RESPECTULUI
Oamenii îi urmează în mod natural pe liderii care sunt mai puternici ca ei. Aceasta este legea respectului.
Când oamenii respectă pe cineva ca persoană, o admiră. Când o admiră, o iubesc. Când o respectă ca lider, o urmează. Dacă o persoană are capacitatea mai mare de a conducere, ea va recunoaşte foarte repede prezenţa sau lipsa acestei capacităţi la ceilaiţi.
Cel mai mare test al respectului apare când un lider face schimbări majore în organizaţia sa.
Cu cît liderul este mai puternic cu atât mai multi îl vor urma . Acesta este secterul Legii Respectului.


VIII  Legea intuiţiei.
Această lege e una di cele mai greu de înţeles fiindcă ea se bazează factori intangibili.
Cei mai buni jucători de fotbal pot vedea lucruri pe care alţii nu le văd, fac schimbarea înainte ca cineva să-şi dea seamă ce se întâmplă.
 Intuiţia poate fi înăscută dar şi învăţată prin muncă grea. Dar în ambele cazuri ea se poate dezvolta.
Eu aş compara intuiţia cu priceperea soferului de a înţelege ce se întâmplă cu masina sa dorind să întreacă un alt vehicol.  Simte situaţia în întregime, fără o analiza aparte, distanţa dintre maşini, vireza  propriei masini, viteza celei pe care doreşte să o depăşească şi a celei ce-i vine în faţă.
El analizează nu numai rezultatele din trecut, dar şi întrevede unde se îndreaptă în viitor. Ei ca şi când ar simţi schimbarea , care pluteşte în aer.

„ Dacă atunci când într-o cameră (nr. Senatul American)  nu pricepi cine este pro sau contra ta, nu ai ce să cauţi în politică" (Preşedintele Americii Lуndon Jonnson).
Liderii simt ce se întâmplă cu oamenii de lângă ei , şi aproape instantaneau (foarte repede, brusc) î-şi dau seama de speranţele , temerile şi grijile lor.

 IX. Legea magnetismului.
Cei ce se aseamănă se adună: elevii buni îşi petrec timpul cu elevii buni. Oamenii cu talent muzical se atrag de talente etc -motivul este legea magnetismului.

Liderii atrag persoane ca ei. Oamenii atraşi de lider pot avea deosebiri, dar au mai multe asemănări, care se referă la „ zonele cheie. Aici se ia în vedere, în primul rând, asemănarea de atitudini vârsta, mediul de provenienţă, valori. O altă zonă de atracţie a oamenilor o constituie experienţa de viaţă.

X  Legea conectării.
E foarte însemnat că liderul să se poată conecta la audienţă.
Kennedi, Ronald Reagan stiau  întotdeauna să stabilească o legătură sufletească chiar şi cu acei , care se aflau în faţa micilor ecrane.
Bill Clinton pentru a stabili o aşa legătură într-un într-un  festival a cîntat la sacsafon, Boris  Eltin a dansat etc. La stabilirea unui astfel de contact contribuie umorul, capacitatea de a face orice subiect absolut deosebit.  Încrederea liderului , care transmite publicului speranţa şi siguranţa, atitudinea binevoitoare, aptitudinea , de a transmite publicului ca el îi este prieten.

XI  LEGEA CERCULUI INTERNÎn cercul intern e bine de promovat cinci tipuri de oameni:
1. Oamenii cu potenţial, cei care se promovează singuri.
2. Cei care ridică moralul organizaţiei ( încrederea în reuşita, starea de spirit, şi  moralul angajatoţilor etc). Oamenii, care sunt capabili să-i promoveze pe alţii şi să le ridice moralul sunt o comoară inestinabilă pentru cercul intern al unui lider.
3. Oamenii care pot ajută liderul tot să ajungă în vărf , care iau oferit sprijin).”
"Aşa cum fierul ascute fierul, prietenii îşi ascultă mintea unul altuia” Solomon.
4. Oamenii , care îi promovează pe ceilalţi ( observă oameni talentaţi; şi îi promovează).
5. Liderii care promovează alţi lideri



XII  Legea Delegarii„ Dacă puteţi sa-i delegaţi pe ceilalţi si să-i ajutaţi, să se dezvolte până în momentul în care ar putea să vă ea postul fără probleme, veţi deveni atât de valoroşi pentru companie, încăt veţi fi absolut indispensabil. Aceasta este paradoxul legii delegării „ Maxwell p. IV. Se vede ca respectarea acestei legi este bună dacă se îmbină cu legea progresului. Delegarea aduce schimbari permanente deoarece încurajează oamenii , să se dezvolte şi să inoveze.
Lucrurile mari se întîmplă când liderul oferă lauri,  si când pe el nu-l înteresează cine va lua laurii.

 XIV. Legea acceptării.

Liderul găseşte visul şi apoi oamenii. Oamenii însă întâi găsesc liderul, apoi visul.
Oamenii vor să meargă alături de oameni cu care se înţeleg.

Lider                                 Viziune                Rezultat
Nu acceptă                      Nu acceptă         Alege un alt lider
Nu acceptă                      Acceptă              Alege un alt lider
Acceptă                           Nu acceptă         Alege o altă viziune
Acceptă                            Acceptă              Urmează liderul.



XIII. LEGEA MULTIPLICĂRII.


J. Maxwell în rezultatul unui sondaj a stabilit că:
Au ajuns în postura de conducere atunci când organizaţia lor trecea printr-o criză şi erau obligaţii să facă ceva : 5 % din toţi liderii avand talent înnăscut 10 % sunt în stare să navigheze singuri  , iar 85% ( mai mult decât 4 din cinci ) s-au format ca lideri datorită celor care le-au fost mentori.
 Acesta este efectul legii multiplicării. Este nevoie de un lider pentru a promova alţii lideri.
Oamenii nu pot dărui oamenilor, ceva ce ei nu au. Susţinătorii nu pot forma lideri.
Numai liderii sunt capabili să dezvolte alţi lideri.
Însă în acelaşi timp nu toţi liderii  pot, neapărat, creşte lideri. Şi asta se întâmplă din mai multe cauze:
  • Unii nu înţeleg cât este de important să creşti lideri. 
  • Alţii se centrează pe cei ce-i urmează şi le oferă atât de mult, încât să nu le rămână nimic şi pentru oamenii cheie.
  • Alti manifestă lipsă de încredere.
În multe competiţii, dacă unul câştigă altul pierde. Însă procesul de creştere a liderilor este opus. (Apăsându-l pe unul de umeri în jos tot mai în jos ne ducem şi noi)

XV. Legea victoriei.
Liderii mari găsesc întotdeauna o cale spre victorie.

Liderii sunt orientaţi la succes, cred în succes, ştiu a-şi mobiliza eforturile. Drept exemplu ar putea servi W.Churchil sub conducerea căruia în timpul celui de-al doilea război mondial. Anglia, o perioadă considerabilă, a rezistat de una singură în faţa pericolului şi chiar invaziei germane.
El a chemat poporul să lupte cu toată puterea lăsată de Dumnezeu şi a declarat: „Ţelul nostru constă în victorie – victorie cu orice preţ, victorie în ciuda teroarei, victorie oricât de lung ar fi drumul, pentru că fără victorie nu există supraveţuire”!

 XVI. LEGEA MARELUI AVÂNT
Avântul este cel mai bun prieten al liderului. Uneori el desparte victoria de înfrângere. În DEX avântul se defineşte ca vioiciune, energie în mişcări, progres deosebit, creştere, dezvoltare rapidă. A lua avânt înseamnă a se dezvolta virtiginos.
De avânt în mod special e nevoie atunci când liderul pregăteşte o schimbare în organizaţia sa. Aşa cum fiecare marinar ştie că nu poţi mânui cârma dacă nava nu se află în mişcare, aşa şi liderii de excepţie înţeleg că schimbarea direcţiei necesită un progres prealabil.

XVII. LEGEA PRIORITĂŢILOR.Liderii înţeleg că activitatea nu înseamnă neapărat şi rezultate. Trebuie respectate anumite conditii. Liderii nu se dezvoltă niciodată atât de mult încât să nu mai fie nevoie să stabilească priorităţi.
Două principii care ajută la stabilirea corectă a priorităţilor:
  1. Principul pareto. Esenţa acestuia poate fi formulat astfel. Concentreazati atentia asupra activitatii care se incadreaza in primele 20% in termeni ai importantei. Primele 20% persoane (sau activităţi) ca importanţă asigură 80% din reuşită.
  2. Al doilea principiu este legat de cele 3 R: revendicare, răsplata, recompensă.
XVIII. Legea sacrificiului.Un lider trebuie să renunţe întotdeauna la ceva pentru a merge mai departe. Trebuie să renunţi pentru a urca (evolua).
Legea sacrificiului stipulează că un sacrificiu rareori aduce succes. Cu toate acestea liderul trebuie să fie gata să facă orice pentru a trece la nivelul următor (chiar şi să-şi calce pe mândrie, să-şi reducă semnificativ salariu, în unele cazuri să rişte şi cu viaţa).
„A fi lider înseamnă a da exemplu. Când te afli într-o astfel de poziţie oamenii îţi urmează mişcările pas cu pas.” (Lee Iacocca). Pentru a avea succes toţi trebuie să facă sacrificii.


"Liderii care vor să crească trebuie să facă mai mult decât să accepte o reducere ocazională a salariului. E trebuie să renunţe şi la propriile drepturi, inclusiv la dreptul de a se gândi la sine." (Gerald, Brooks).


XIX. Legea sincronizării.

Liderii mari ştiu că momentul în care conduci este la fel de important ca  şi direcţia în care te îndrepţi. Ori de câte ori un lider face o mişcare există patru direcţii:
• O acţiune greşită într-un moment nepotrivit duce la dezastru;
• O acţiune potrivită la un moment nepotrivit aduce rezistenţă.
• O acţiune greşită într-un moment potrivit este o greşeală;
• O acţiune potrivită într-un moment potrivit duce la succes.


XX. Legea dezvoltării explozive.
Pentru a determina o creştere e nevoie ca liderul să-şi formeze susţinători. Dar pentru a multiplica dezvoltarea e nevoie ca el să adune şi să formeze lideri.
Dacă liderul adaugă organizaţiei 10 susţinători ei vor avea puterea a zece oameni în plus. Dacă el adaugă 10 lideri, va avea puterea acestora plus puterea susţinătorilor acestora şi a altor lideri pe care ei îi influenţează. Aceasta este diferenţa dintre adăugare şi multiplicare.
Pentru a ajunge la cel mai înalt nivel trebuie să dezvolţi, nu pur şi simplu lideri, ci lideri ai liderilor.
Diferenţele dintre lideri care:
DEZVOLTĂ LIDERI CARE                     LIDERI CARE DEZVOLTĂ
DEZVOLTĂ SUSŢINĂTORI                                       LIDERI

 Vor să fie doriţi                                                       Vor să fie urmăriţi
Concentrarea pe slăbiciuni                         Concentrarea pe puncte tari
 Dezvoltă cei 20% d la bază                              Dezvoltă cei 20% de la vârf
Îşi tratează oamenii la fel                                      Îşi tratează liderii
pentru că aşa este „corect”                                individual pentru impact
 Acumulează putere                                                     Oferă putere
Petrece timpul cu ceilalţi                                   Investeşte timp în ceilalţi
 Se dezvoltă prin adăugare                             Se dezvoltă prin multiplicare

 Au impact numai asupra                                        Au impact asupra
oamenilor cu care întră în                                 oamenilor pe care nici
contact personal                                                            măcar nu-i văd
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...